Lichaamsbeweging & gewichtsverlies – Hoe dit voor u kan werken.

• Proberen gewicht te verliezen door alleen maar meer aan lichaamsbeweging te doen is lastig. Om iedere week een halve kilo gewicht te verliezen – door alleen maar lichaamsbeweging – moet u 500 calorieën extra verbranden per dag, bovenop uw huidige activiteiten. Dat is geen makkelijke opgave. U moet daarvoor een uur bergop lopen met een rugzak van 5 kg of 90 minuten baantjes trekken, zonder te stoppen. Gewicht proberen te verliezen door alleen maar uw activiteiten te verhogen – of door alleen maar uw calorieën te beperken – zal bij lange na niet zo effectief zijn als een combinatie van voeding en lichaamsbeweging.

• Door uw calorie-inname te beperken, kan uw metabolisme iets vertraagd raken. Uw metabolisme bepaalt het aantal calorieën dat uw lichaam verbrandt voor het in stand houden van de fundamentele lichaamsprocessen – en het bepaalt voor een groot deel uw ‘verbruikte calorieën’. Maar uw metabolisme kan dus iets langzamer gaan werken als u iets minder gaat eten. Dus zelfs als u minder calorieën binnenkrijgt, kunnen uw verbruikte calorieën ook dalen, waardoor de balans tussen inname en verbruik van calorieën gelijk kan blijven.

• Krachttraining kan helpen bij het verhogen van uw metabolisme. Als mensen ‘trainen’, denken ze vaak aan aerobe inspanning, zoals fietsen, zwemmen of joggen. Maar krachttraining is ook belangrijk – deels omdat het u helpt spiermassa op te bouwen, wat uw metabolisme een boost kan geven en helpt de daling in calorieverbruik te compenseren als u minder calorieën naar binnen krijgt door minder te eten.

• Het is makkelijk om foutjes te maken bij het tellen van calorieën, zowel de caloriën die u binnenkrijgt als die u verbruikt. Mensen overschatten vaak het aantal calorieën dat verbruikt wordt bij de inspanning die ze doen – en onderschatten het aantal calorieën dat ze binnenkrijgen uit voedsel. Dat kan de frustratie mede verklaren die veel mensen vaak hebben als ze er van overtuigd zijn dat ze ‘alles goed’ doen, maar de weegschaal niet meerwerkt.

• Inspanning is erg belangrijk voor een goede gezondheid en iets doen is beter dan niets doen. Als mensen horen dat ze misschien wel een uur of meer aan lichaamsbeweging per dag moeten doen om hun gewicht onder controle te houden, dan kan dat een beetje ontmoedigend werken. Maar laat de cijfers u nergens van weerhouden. Doe wat u kunt doen, doe het regelmatig en probeer steeds een stapje verder te gaan – of een beetje harder te trainen.

Geschreven door Susan Bowerman, MS, RD, CSSD.

Wilt u betere sportprestaties neerzetten?
Ook voor hulp bij betere sportprestaties bent u bij ons aan het juiste adres.

Sinds september 2015 is er een geweldige sportdrank op de markt onder de naam CR7 Drive.
Deze sportdrank is ontwikkeld door Cristiano Ronaldo in nauwe samenwerking met Herbalife. Hier werken vele wetenschappers en de betere artsen op allerlei gebied. 
Nadat de ontwikkelingsfase was afgesloten is deze getest door tenminste 100 professionele atleten en sporters en de gemeten waarden die het lichaam extra nodig had om beter te kunnen blijven presteren, was bij een ieder het zelfde.
Na deze uitgebreide onderzoek en test fase is deze sportdrank voor iedereen beschikbaar gekomen.
Alle grote en bekende sporters gebruiken deze tegenwoordig.
Een sporter wil het beste van het beste. Waarom u dan niet?

Vraag ons naar het speciale programma inzake de sportvoeding.




Er zijn nog geen berichten geplaatst