Het jojo-effect.
Een leerzaam moment is een feit uit wetenschapelijk onderzoek:
de helft van de mensen die is na afgevallen te zijn, na vier jaar zwaarder dan voor ze op dieet gingen. Oorzaak: het jojo-effect.

Onze vetcellen in het lichaam zijn geprogrammeerd om vet te blijven stappelen (opslaan).  Dit is gebleken uit een Nederlands onderzoek. Na een tijd van afslanken komen we toch weer aan. Het enige wat helpt is: val niet teveel af! Volgens hoogleraar Jaap Seidell is een gewichtsverlies van 5 tot 10% al een grote winst.

Hoe kun je dit bereiken?
Wees Voedingsbewust
Zorg dat je langzaam en verstandig lijnt met behulp van een permanent aangepast voedings- en bewegingspatroon. Hierbij kunnen wij u helpen.



Wat je nodig hebt: 40% koolhydraten, 30% gezonde vetten en tot 30% proteïnen.
Koolhydraten is de brandstof die je lichaam gebruikt als energiebron. Ze zouden in iedere maaltijd moeten zitten. Koolhydraten zijn ook een belangrijke bron voor vóór, tijdens en na intense beweging. Daarnnaast zijn ze een bron van vezels, wat een belangrijk onderdeel is van en uitgelanceerd dieet. Vezels is als het flossdraad voor onze darmen. 
Gezonde vetten. Niet alle vetten worden op dezelfde manier gemaakt. We moeten goed letten op verzadigde vetten die vooral voorkomen in dierlijke producten en bewerkt voedsel en zoetigheid. Kies bij voorkeur voor het binnenkrijgen van vet uit plantaardige bronnen, zoals olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie en kokosvet. Kokosvet veranderd niet bij verhitting wat sommige andere vetten wel doen en daardoor kankerverwekkende stoffen kunnen vrijmaken. Al deze vetten hebben vaak hogere waarden aan enkel- en meervoudig onverzadigde vetten die beter voor ons zijn. Vet is een belangrijk onderdeel van onze voeding, maar vergeet niet dat te veel van ieder macronutriënt kan leiden tot een toename van je gewicht.
Proteïnen. Proteïnen zijn essentiële voedingsstoffen die vele rollen vervullen, waaronder het opbouwen en onderhouden van spiermassa en het behouden van sterke botten.

Begin je dag goed met een voedzaam ontbijt.
Uitgebalanceerde voeding betekent dat het eten van de juiste hoeveelheden en kwaliteit essentiële voedingsstoffen, als onderdeel van je dagelijkse maaltijdplan. Een evenwichtig ontbijt geeft het lichaam weer brandstof en voorziet het van energie en essentiële voedingsstoffen als verschillende vitaminen en mineralen zoals calcium en ijzer. Bij het overslaan van het ontbijt, kun je sneller naar ongezonde voedingsstoffen gaan grijpen later op de dag, wat ervoor kan zorgen dat je essentiële voedinsstoffen gaat missen.
Om dips in de bloedsuikerwaarden te vermijden, sla je geen maaltijden over en kies je voedzame snacks om het hongergevoel op afstand te houden.


   

Wat ga je doen bij de Fitclub?
In groepsverband lekker buiten sporten door middel van allerlei oefeningen. Het maakt hierbij niet uit of je een beginner bent of een gevorderde sporter. Er bestaat geen goed of slecht. Je gaat sporten op het niveau dat je aankan. Na verloop van tijd zul je merken dat je niveau steeds iets hoger is geworden en dat stimuleert. Wat ook stimuleert zijn de personen in de groep. Je stimuleert elkaar.
Hoe merk je dat je steeds een iets hoger niveau krijgt? Door middel van een fittest en een fitcheck, na iedere 6 weken trainen in de 7e week de fittest. Daarna een klein Amerikaans feestje dat maximaal een uur duurt om de successen van elkaar te vieren. Een ieder neemt voor een ander iets te eten mee. De Fitclub party.

Waarom bewegen hoor ik u vragen.
Dagelijks sporten helpt flink bij het afslanken. 80% betreft het voeding en 20% beweging.
Wat is het meest opvallende: mensen die willen afslanken bewegen juist het minste. Dat bleek uit een onderzoek van de European Health & Nutricion Survey van TNS NIPO. Mensen die op gewicht willen blijven of willen aankomen bewegen meer dan mensen die willen afslanken.
Wanneer begint u met meer beweging?

Wat nog meer een boosdoener is?
Onrustige nachten en te weinig slaap leveren indirect een bijdrage aan gewichtstoename. Een slaaptekort verstoort de de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling met als resultaat dat u overdag vaker zin heeft om iets te eten.

Wat ook een probleem kan zijn is:
"slecht" eten in huis hebben. Wat bedoelen we daarmee? Alle zakken chips, drop, snackrepen die u in huis heeft lijken om aandacht te schreeuwen als u maar een "klein" beetje trek heeft. Zorg er voor dat u die spullen niet in huis heeft. Elke keer als u die lekkernijen bij de supermarkt koopt, vullen ze niet alleen uw buik en uw gewicht maar ook uw schuldgevoel. Overwin uzelf en koop het gewoon niet. Heeft u zin aan een tussendoortje? Vecht er niet tegen en eet slimme snacks zoals komkommmer, een rijstwafel of wortels, een appel, 18+ kaas.
Ga erop letten dat u voldoende eiwitten binnen krijgt. Hiermee kunnen wij u ook van dienst zijn. 

Bron(nen): Universiteit Maastricht en
                 Partnerschap Overgewicht.